Vedtægter
- Foreningens navn og hjemsted
Klubbens navn er Skjern Tennisklub og dens hjemsted er Ringkøbing-Skjern Kommune. - Formål
Klubbens formål er at fremme interessen for tennissporten herunder at føre almindeligt folkeligt oplysende arbejde. - Foreningens medlemmer
- Som medlem kan optages alle personer, som vedkender sig nærværende vedtægter
- Medlemskab af klubben træder i kraft, når kontingent er betalt
- Indmeldelse sker på åbningsdagen eller efterfølgende ved henvendelse til en af klubben angivet samarbejdspartner, eller til klubbens kasserer
- Alle medlemmer, som er fyldt 18 år har stemmeret og er valgbare til bestyrelsen. Hvert medlem har én stemme. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt
- Medlemskab tegnes for ét år ad gangen og slutter ved næste års sæsonstart
- Udmeldelse
- Udmeldelse i løbet af en sæson sker ved henvendelse til klubbens kasserer. Eventuel refusion (delvis) bestemmes af bestyrelsen
- Udelukkelse af et medlem kan foretages af en enig bestyrelse. En udelukkelse kan være begrundet i medlemmets manglende overholdelse af nærværende vedtægter, i en adfærd, som bestyrelsen finder uacceptabel i forholdet til klubbens øvrige medlemmer, eller manglende efterlevelse af bestyrelsens anvisninger
- Et udelukket medlem kan anke udelukkelsen på førstkommende generalforsamling
- Kontingent
- Kontingentet fastsættes af bestyrelsen
- Kontingentsatsen kan opdeles i flere grupper. Bestyrelsen fastsætter, til hvilken gruppe det enkelte medlem skal henføres
- Passive medlemmer
- Der kan tegnes passivt medlemskab af klubben. Bestyrelsen fastsætter kontingentet herfor
- Passive medlemmer har ikke stemmeret og er ikke valgbare til bestyrelsen
- Efter forslag fra bestyrelsen kan generalforsamlingen vælge et medlem eller tidligere medlem til æresmedlem
- Foreningens ledelse
- Klubbens anliggender varetages af en bestyrelse på 5-7 medlemmer, som vælges af generalforsamlingen. Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen. Det tilstræbes, at bestyrelsesmedlemmerne afgår skiftevis hvert andet år. Genvalg kan finde sted.
- Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand, kasserer og sekretær
- Ved generalforsamlingen vælges op til 2 bestyrelsessuppleanter samt en revisor. Suppleanter og revisorer vælges for ét år ad gangen
- Bestyrelsessuppleanter indtræder i den rækkefølge, de er valgt, ved et bestyrelsesmedlems fravær på over 3 måneder
- Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsesmøde afholdes, når formanden finder det fornødent, eller når 3 bestyrelsesmedlemmer kræver det. Indkaldelse sker skriftligt til alle medlemmer. Der føres beslutningsreferat
- Bestyrelsen træffer beslutning ved simpelt stemmeflertal men er kun beslutningsdygtig, når minimum 4 bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden, er til stede. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslag
- Foreningen tegning tegnes af formanden i forening med ét af de øvrige bestyrelsesmedlemmer eller af den samlede øvrige bestyrelse ud over formanden
- Til den daglige drift kan der af klubbens midler disponeres af kassereren alene
- Ved optagelse af lån eller af og pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse efter en generalforsamlings godkendelse
- Bestyrelsen fastsætter regler for m.v. for afvikling af det daglige spil samt turneringer m.m.
- Hæftelse
Foreningen hæfter alene med sin formue og ingen af foreningens medlemmer hæfter for andet og mere end sit kontingent. - Regnskaber
- Klubbens regnskabsår er kalenderåret
- Kassereren fører en nøjagtig medlemsliste samt et nøjagtigt regnskab over klubbens indtægter og udgifter. Kassereren udarbejder ligeledes årsregnskab, som afleveres til revisor, således at der foreligger revideret årsregnskab til generalforsamlingen
- Generalforsamlingen
Klubbens øverste myndighed er generalforsamlingen. Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i februar eller marts måned. Bekendtgørelse herom sker på klubbens hjemmeside og/eller andre relevante medier senest 14 dage før generalforsamlingen. Dagsorden for generalforsamlingen er:
- Valg af dirigent
- Formandens beretning om det forløbne år samt oplæg til den kommende sæson til generalforsamlingens godkendelse
- Kassereren fremlægger årsregnskabet til generalforsamlingens godkendelse
- Behandling af eventuelle indkomne forslag
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og eventuelle suppleanter
- Valg af revisor
- Eventuelt
- Ekstraordinær generalforsamling
- Bestyrelsen kan til enhver tid indkalde til ekstraordinær generalforsamling
- Bestyrelsen er pligtig til at indvarsle til en ekstraordinær generalforsamling, når mindst ¼ af de aktive medlemmer skriftligt til formanden forlanger dette med angivelse af emner. Ekstraordinær generalforsamling afholdes senest 4 uger herefter
- Bekendtgørelse om ekstraordinær generalforsamling skal ske på klubbens hjemmeside og/eller andre relevante medier senest 14 dage før afholdelsen
- Ændring i vedtægterne
- Forslag til ændringer i vedtægterne skal forelægges generalforsamlingen
- Til godkendelse af ændringerne kræves at ¾ af de fremmødte stemmeberettigede er for forslaget
- Opløsning
- Klubbens opløsning kan kun finde sted på en særligt indvarslet generalforsamling, hvor mindst ¾ af de aktive stemmeberettigede medlemmer er mødt og ¾ af disse stemmer for opløsningen
- Er der ikke mødt tilstrækkeligt mange medlemmer indkaldes ved ny bekendtgørelse jf. punkt 11, hvor der tages beslutning af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer med samme kvalificerede flertal
- Opløses foreningen anvendes foreningens midler i overensstemmelse med generalforsamlingens beslutning til alment nyttige formål så vidt muligt i overensstemmelse med klubbens formål
- Vedtagelse
Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 24.10.2016 og træder i kraft samme dato. Tidligere love og vedtægter for Skjern Tennisklub ophæves hermed.
Den 24.10.2016